tisdag, mars 27, 2007

Spring forward, fall back

För att säga vad alla andra redan sagt: Våren är här! Man skulle ju kunna tro att jag bloggar en massa då, men eftersom jag bara är ute så hinner jag inte. Världen är full av vårtecken, som alla grannar som satt på baksidan och solade igår, och dagens skådning av en blåsippa.

Dessutom har antalet fjärilar exploderat. Citronfjärilar, vinbärsfuchs och nässelfjärilar, vilka jag sett idag, är samtliga sådana som övervintrar i fjärilsstadium, till skillnad från de flesta som övervintrar (hibernerar heter det med ett fint ord) som puppor. Därför kan dessa ge sig ut direkt när det blir fint, de behöver inte kläckas först. Citronfjärilen gömmer sig under barken på aplar och brakvedsträd på hösten, andra sover på andra ställen.

Det är småfågel i varje buske, och högt upp i skyn cirklar korpar. Hela min klass har blivit ofokuserad, och springer ut på rasterna för att njuta av solen. Fältet vid veterinär är gult av tussilago. Och man behöver inte ha vantar...