lördag, mars 03, 2007

Sporadiskt...

Öhhmm... ja... det här med att uppdatera är kanske inte min grej. Jag kan ju alltid skylla på att vintern inte är min gjej, för det är den faktiskt inte. Eller på att jag pluggar för mycket.

Men nu när jag och T distansar igen kan jag ju slänga in ett litet sporadiskt inlägg. Se bloggen som ett litet djur som gått i ide, men som av misstag vaknar, lite magrare och tufsig i pälsen, sticker ut nosen och konstaterat att det inte alls är april. Som sedan kissar bakom närmsta gran och kryper ned i idet igen, och somnar efter lite om och men om och sover vidare. Eller nåt.

Fast imorse när jag vaknade var det solfläckar på väggen. LYCKA!!! Vet inte när jag såg solen senast, och efter de sista dagarnas föga charmfulla slaskdimma-kombination känner man sig som en liten snödroppe med framtidshopp. (Känns som om mina liknelser blir allt mer mysko...)

Alltberopå väder och sånt, så om ni skulle ha den oerhörda turen att surfa in här inom närmsta timmarna, så rekommenderar jag att du omedelbart slutar läsa och rusar ut med en kikare eller inget alls (fast en varm jacka rekommenderas dock), och tittar på den totala månförmörkelsen. Mellan kvart i elva och kvart i två inatt förmörkas månen, och ska enligt uppgift lysa blodröd, upplyst endast av soluppgångar och solnedgångar jorden över. Låter det inte grymt häftigt???

Jag brukar alltid köpa på mig en halv hyllmeter naturböcker på rean, men år har jag inte hittat något. En av mina favoriter, Den Nordiska Floran av Stenberg/Mossberg går billigt överallt, och den är definitivt värd sitt pris. Diverse fågelböcker går också, men jag har liksom ingen lust med fåglar. Och Arvssynden av Sverker Sörlin som skulle handla om evolutionsteorins idéhistoria var slut.

Men det är nästan vår, och det kliar i fingrarna efter att börja plantera. Ska planera sticklingar av min grymt vackra Flitiga Lisa, som är en vit, fylld variant med en svagt rosa mitt. Det kan vara så att det går att tigga sig till en...

Det lär dröja till nästa gång vi hörs...