måndag, mars 05, 2007

Bladder

Har liksom som mål att uppdatera mycket oftare. Men det finns ju inget att skriva om... Dagens naturupplevelse brukar handla om hur pass halt det är på väg till skolan, och hurvid väglaget förändras tills man ska hem. Glamoröst och inspirerande va?

Den organkemi jag läser tangerar alltmer det T kan, det vill säga det är mer eller mindre fysikalkemi. Trodde aldrig jag skulle få undervisning på högskolenivå om kvantmekanik... Fast jag begriper lite mer nu, tack vare att jag läser "En kortfattad historik över nästan allting". Den är ganska kul, framförallt de delar som handlar om excentriska vetenskapsmän. Mindre kul är de poänglösa liknelserna "om en elekron var lika stor som en apelsin så skulle en proton vara lika stor som ... (infoga valfri enorm sak), eller min favvo "om man gjorde alla galaxer lika stora som ärtor, så skulle man kunna fylla Royal Albert Hall med dem". För mig är sånt fullständigt irrelevant, för mig är 10^31 ("upphöjt i" menar jag alltså) lika ofattbart stort vare sig det är en ärta eller apelsin eller vad det nu än må vara. Man kan inte föreställa sig det ändå.

Eller så är väl jag för smart och bildad (*host, host* (är stursk av att ha varit tredje bäst av 100 pers på förra tentan))... Om detta nu inte var en blogg om natur, skulle jag sätta igång att gnälla om ett favoritämne "tjejer kan inte få säga att de är smarta, utan måste alltid förklara sin framgångar med tur". Fast det är en förenkling av sanningen.

Har förresten utlovat rapporter om min fruktskål, så nu kan jag berätta att den under min ensamtillvaro ändras. Mer grönsaker, framförallt avokado. Och skåpen fylls av annat som bara jag gillar, majs, färskost, crème fraîche... Fast på det hela taget slarvar jag mer med maten, blir en del pasta... Och jag spelar massa musik bara jag gillar, och ligger i badet och läser tidningen, och dräller saker överallt.

Nu ska jag sova, imorgon väntar en farlig, farlig men rolig, rolig syntetiseringslab, där jag skafå leka med brom och andra livsfarliga saker...