fredag, januari 26, 2007

buff, buff

En riktigt häftig sak har jag i alla fall lärt mig av kemin, som jag inte är så fötjust i i övrigt (milt sagt). VI läser om buffertar, alltså lösningar som motverkar pH-förändiringar. Min föreläsare Vadim, som tycks vara entymologiskt intresserad, har upplyst oss om att buffert såklart kommer från buffertar, alltså sådana som sitter på tågvagnar, och att de är en fransk onomapoetisk tolkning av det ljud som uppstår när nuffertar buffrar, vilket fransmännen alltså tycker låter 'buff'.

Dels har jag faktiskt lärt mig hur det går till, vilket man inte gjorde på gymnasiet, och dels har jag labbat på det ett par gånger. Senaste labben innehöll ett moment där vi skulle undersöka jords buffertkapacitet. Slutsatsen blev att jord buffar SJUKT bra, när man hade i 4 ml NaOH i en jordlösning blev pH 5,6, ett värde man nådde med endast 0,10 ml i en likadan lösning där man filtererat bort jorden.

Häftigt, som sagt, och en vettig sak att visa oss som kommer jobba med jord.