söndag, oktober 12, 2008

Återvinnande journalister


Är inte detta återvinning i dess mest perverterade form? För ca ett år sedan var det "köttfärsskandalen" där man klagade över att kött inte slängdes, nu kör man det scoopet baklänges och gnäller över att köttet slängs "i onödan" trots att det skulle gå att äta.

Själv tycker jag nog att detta är ett relevantare scoop, gammal köttfärs är inte per definition dålig, men detta slöseri är ett problem. 75% av den odlade arelaen per svensk är foderproduktion för djur. Vore alla alltså vegetarianer skulle den ytan kunna försörja 4 gånger så många personer. Inte för att jag är en förespråkare av veganism, men det finns mycket mellan en stor biff och lins- och tofugryta. Jag skulle kunna tråka er länge med siffror om den svenska foderimporten från Sydamerika, vattenförbrukning, foderarealen som skulle kräva om alla åt som vi och så vidare. Men jag nöjer mig med att konstatera att dagens köttätande nog inte har framtiden framför sig.

Korna på bilden är från min gårdspraktik i somras. De har nyss matats av mig med foder odlats på gården som kombineras med bete. När de blir stora ska de bli mjölkkor, och när de tjänas ut kommer de malas till ekoköttfärs.