söndag, oktober 29, 2006

Städning eller Varför jag tycker illa om Uppsalavattnet

Är egentligen inne i en städperiod, där jag försöker snygga upp min lya efter två veckors frånvaro på den fronten. Under dessa två veckor har varit här ca fyra dagar, men lyckats stöka till det mesta. Så nu håller jag på att ta tag i två halvuppackade väskor, två veckors smutsiga kläder, två veckors disk mm. Jag verkar inte farmat fram några djur under dessa veckor som levt av smutsen, förutom spindeln i badrummet (men den tycker jag om), bara några runtflytande gröna mögelprickar i en kastrull med rödbetsspad.

Upptäckte precis att stålull tar bort kalkavlagringarna i mina kastruller, som jag trodde jag skulle behöva bekämpa på kemisk väg. Undrar om det innebär att det räcker med dynamit för de i handfatet, så slipper jag sno koncentrerad saltsyra från skolan ? (CaCO3 + HCl --> CO2 mm)

Anledningen till de masssiva kalkavlagringarna överallt är Uppsalas sällsynt hårda vatten. Hårdhet mäts i dH, tyska hårdhetsgrader, som är antalet gram löst Ca+ per liter vatten. Stockholms vatten, som jag är van vid, har hårdheten 5-6 dH, det här i Uppsala har 16. Mycket högre kan det inte ha, då skalan går upp till 21. Kalciummängden gör att kalcit fälls ut i stillastående vatten, och stannar kvar som en vit hinna på föremål då vattnet industar. Förutom mängden kalcit är även magnesium- och flouridhalterna höga, vilket dock är nyttigt.

Speciellt gott kan man inte beskylla vattnet för att vara, även om det väl är bättre för miljön att man inte behöver rena det alls, eftersom det är grundvatten till skillnad från Stockholms ytvatten. Det är just det att det är grundvatten som skapar kalciumhalten, för att den stora ås som vattnet tas ur är fylld med kalksten från det enorma kalkstensfältet utanför Gävle. Nästa år ska dock ett nytt vattenverk tas i bruk, där man ska fälla ut kalken samtidigt som magnesiumhalten bibehålls, något som tydligen är svårt.

Så litegrann är det såhär när man städar: man tar bort annan skit, men skitar istället ned med kalk på det man diskar, torkar av eller tvättar. Suck