söndag, oktober 08, 2006

Böcker

Nu har äntligen alla mina böcker kommit hit från Stockholm. Medan jag packade upp mina biologirelaterade böcker slog det mig att jag har en hel del. Men jag är väl en sån som behöver ett par tre floror, och svampböcker ska man ju ha minst två av för att kunna dubbelkolla. Planen är att jag någon gång ska recensera några böcker. Dock har jag inte läst alla, så jag får nog ta tag i "Jordbrukets historia" i 5 band först...

Men jag kan i alla fall ta och rekommendera Flugfällan av Fredrik Sjöberg. Boken är väl en slags biografi över den ytterst underliga enomologen René Malaise, men handlar mest om annat, som hur man raggar på biologer, hur man köper en förfalskad Rembrant och hur man förklarar att det inte alls är en geting man har i håven. Den är mestadels sanslöst rolig, annars tänkvärd, oftast bägge. Intelligent humor är "my cup of tea". Man behöver inte veta det minsta om insekter för att gilla den, men om man uppskattar nördar har man definitivt hittat rätt. Boken finns i pocket för 28:- på Pocketshop och liknande ställen. Det blir inte många ören per gapskratt...