tisdag, oktober 03, 2006

Höst

Jag är lite orolig för den här hösten. Inte för att jag hysteriskt kommer gå runt och skrika "klimatförändring", utan för att jag misstänker att de estetiska kvaliteterna kommer gå förlorade. När det är varmt så här länge, knaparar det så att säga på den tid då löven färgas gula och röda och det är kallt och klart. Det blir ju knappast så att den tiden bara fördröjs, utan den lär ju förkortas. Det vore ju otroligt om både var varmt länge och sedan halvkallt länge.

Antagligen faller löven på en halv vecka, och sen går vi rakt in i den gråa, slaskiga hemska perioden som varar ungefär till maj. Tänker inte hyckla om att jag gillar alla tider på året, för mig är det absolut vegetationsperioden som gäller. Att njuta av ylletröjor, varm choklad och regn utanför fönstret är något jag klarar av på ett par dagar. Resten är en plåga.