torsdag, september 28, 2006

Ny kurs, nya insikter

Som ni förstår beror innehållet på denna blogg på vilka impulser jag får, inte så konstigt. Eftersom de flesta impulser kommer från det jag läser i skolan, kommer denna blogg nu bli en avspegling av att jag nu läser 5p geologi och hydrologi. Idag har jag bland annat lärt mig:

  • att vår istid hade ett namn. Weichsel hette den, och var samtida med två andra istider, Würm (i alpområdet) och Wisconsin (gissa var). Att istider hade ett namn hade aldrig slagit mig förut, och att det var flera samtidigt var också en nyhet.

  • att Fyrisån har ett medelflöde på 10 kubikmeter per sekund, Sveriges största älv, Göta Älv, har ett medelflöde på 550 kubikmeter per sekund, och att Amazonas har flödet 220000 m3/s. Dock är Fyris ett av de vattendrag som förekommit mest i den vetenskapliga litteraturen.

  • att månens faser töjer berggrunden med 2-3 dm och vidgar bergssprickor, och där med påverkar vattenflödet i marken