måndag, juli 10, 2006

Pioner igen...


Här är min pion som jag skrev om i förra inlägget. Bilden visar blomman i ungefär naturlig storlek, möjligtvis något mindre. Det tror jag är anledningen till att pionen är så uppskattad, dessa stora blommor som kommer ur små, små runda knoppar. Nu när jag kommer ut till landet igen lär de ha blommat över.

Idag regnar det i alla fall, vilket nog är tur. Hörde på radion idag att skörden förväntas bli dålig, eftersom väremn och torkan "stressar" grödorna. Sädeskornen med mera har alltså inte kraft att utvecklas till sin normala storlek, utan använder det lilla vattnet de har till att mogna. Det har varit mycket om jordbruk och miljö i de senaste dagarnas tidningar, dels om jordbruk i DN, och många intressanta artiklar i Forskning & Framsteg. Jag läste bland annat med fasa om att tre SLU-professorer tycker att konstgödsel är miljövänligare än organiskt gödsel, en uppfattning som skiljer sig från det jag lärt mig. Och in i SLU-getingboet ska jag, frågan är om jag kommer ut med mina ideal i behåll?

I F&F kunde man dessutom läsa om naturläkemedel, ett ämne som även togs upp i Fältbiologen (den absolut bästa miljötidningen, snygg, rolig och kostar 20:-/år).