fredag, juli 07, 2006

Pionfeber

Jag har drabbats av pionfeber. Symtomen är stora rödrosa eksem som upptäder runt midsommar, med särpräglad doft, samt ett lätt vansinne. Skämt och sido, jag älskar pioner. Är stolt ägare till två, en doftpion som just nu blommar med stora rosa fyllda blommor, samt en buskpion som ännu inte blommat.

Varje gång jag kommit ut till landet har jag rusat till rabatten för att se vad som hänt och jag har skämt bort dem med näring och vatten. Pionen, bondrosen, är en typisk torpväxt. Den blev populär på 1800-talet då en kinesisk pion korsades med en som växer runt medelhavet, vilket gav upphov till doftpionerna. Min doftpion härstammar antagligen från 1824 och heter Edualis Superba, min buskpion är en frösådd planta som jag fått, så jag har ingen aning om hur blommorna kommer se ut första gången den blommar.

Pioner föder verkligen habegär, så jag har redan bestämt mig för att köpa fler. En mörkröd bondpion, kanske en vit med röda stänk, eller en exklusiv gul svavelpion. Fler lär det bli i alla fall. Foton på mina älsklingar kommer sedan.